Curriculumvernieuwing, 2013-2014

Onderwijsbeleidsplan

Studieleider. Ontwikkeling met het docententeam van nieuw onderwijsbeleid, waarbij de eerder ingezette verbreding van museologie naar cultureel erfgoed uitgewerkt werd met aandacht voor drie erfgoeddomeinen: roerend erfgoed (Collecties), immaterieel erfgoed (Tradities) en onroerend erfgoed (Ruimte).

Het Onderwijsbeleidsplan beschrijft de visie op het onderwijs in de bacheloropleiding van de Reinwardt Academie - een visie die zowel verankert als een nieuwe koers inslaat. Ze verankert de veranderingen die de afgelopen jaren ten goede zijn doorgevoerd en volgt een nieuwe koers waar maatschappij en werkveld in beweging zijn en de academie daarin meebeweegt, soms volgend, dan weer initiërend en inspirerend.

Dit beleidsplan borduurt voort op het Onderwijsbeleidsdocument uit 2004, het Instellingsplan 2013-2018 van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en het Beleidsplan Reinwardt Academie 2013-2018, die vooruitkeken en ambities formuleerden. Tegelijk vormt het plan een moment van bezinning. In 2013 is de bacheloropleiding geaccrediteerd en nu is het tijd om ons af te vragen wat we de afgelopen jaren hebben bewerkstelligd en wat beter kan. Niet voor niets luidt de ondertitel: ‘Borgen + actualiseren = excelleren.’

Behalve de uitgangspunten voor het bacheloronderwijs in de komende jaren, bevat dit document een aantal speerpunten waar de academie extra aandacht aan zal besteden. Het Onderwijsbeleidsplan is geschreven voor iedereen die een rol speelt bij de ontwikkeling van het bacheloronderwijs: docenten, directie en relaties in het werkveld die een rol spelen of willen spelen in ons onderwijs.

 

Asseldonk, Nancy van. Onderwijsbeleidsplan Reinwardt Academie. Reinwardt Academie, 2014.